Sivut

Tietoja tästä blogista

torstai 4. elokuuta 2016

Erityisopetuksessa käytettävät materiaalit 2.0 : Äidinkieli ja S2-opetus

Tämä kirjoitus on päivitys ELLIN oppimisblogissa aiemmin ilmestyneeseen Erityispedagogiikassa käytettävät välineet -kirjoitukseen. Olemme suositelleet kirjoitusta etukäteislukemiseksi ELLIssä vieraileville opiskelijoille. Tätä kirjoitusta päivitetään, kun valikoimassamme tapahtuu muutoksia.

Lue täältä matikan erityisopetuksen materiaaleista.
Lue täältä puheopetuksen materiaaleista.


Äidinkielen osaaminen on avain lähes kaikkeen oppimiseen. Oppikirjan lukeminen ja tiedon hakeminen vaikeutuvat turhaan, kun kieli ei taivu tai sanat eivät riitä. Kysymykseen vastaa väärin jos ei ymmärrä, mitä todella kysytään. Toisaalta oikea vastaus oikeaan kysymykseenkään ei auta, jos sitä ei saa ilmaistuksi.

Äidinkielen osaaminen rinnastetaan joskus virheellisesti älykkyyteen. Etenkin nettikeskusteluissa on helppoa vähätellä toisen kirjoittajan argumentteja tämän kieliopin osaamisen perusteella - "ei se osaa edes yhdyssanoja kirjoittaa!". Tämä on mielestämme väärin, ja toivomme, että te opettajatkin rohkaisette oppilaitanne ilmaisemaan itseään suomen kielen osaamisen tasosta riippumatta. Vaikka emme missään nimessä kannusta ketään hylkäämään oikeakielisyyttä, on myös tärkeää, että se ei ole oppimisen mitta. Jos kirjoittaminen ei suju, oppimastaan voi kertoa puhumalla ääneen.

Koska monet tässä kirjoituksessa listatut materiaalit sopivat erinomaisesti myös S2-opetukseen, aiheisiin on lisättynä lopuksi kursiivilla S2-info. Tässä osiossa saat lisätietoa materiaalin käytöstä S2-opetuksessa. Monet materiaalit sopivat toki myös sellaisenaan S2-opetukseen.

Irja Nikkisen ja Jenni Lindforsin kopioitavien materiaalien sarja alakouluun


Erityisopettaja Irja Nikkinen ja kuvittaja Jenni Lindfors ovat tehneet koko alakoulun kattavan opettajakohtaisesti kopioitavien materiaalien sarjan. Kaikista sarjan materiaaleissa on sekä ylös- että alaspäin eriyttävää materiaalia ja ne sopivat erinomaisesti myös S2-käyttöön.

Raparperin alla



Esi- ja 1-luokille suunnattu Raparperin alla johdattelee valmistavien harjoitusten kautta lukutaidottoman kirjoittamisen maailmaan. Kirja on jaettu neljään osioon:

 

Myyrä - hahmottaminen ja hienomotoriikka

Esimerkkejä harjoituksista: Jatka kuviota, etsi samanlainen, yhdistä parit, piirrä mallista, etsi saman muotoinen, etsi reitti, yhdistä luvut pienimmästä suurimpaan, substantiivit ja yläkäsitteet, vasen ja oikea, jatka sarjaa.


Sisilisko - kielelliset valmiudet
Esimerkkejä harjoituksista: Riimiparit, etsi sama kirjain, lajittele kirjaimet ja numerot, lue sanoja (yhdistetty kuvaan)

Siili - äänteistä kirjaimiin
Esimerkkejä harjoituksista: Kirjaimet ja äänteet, tunnista sama sana, kirjaimen tunnistaminen sanasta, alkukirjain. HUOM! Lataa uusia OPS 2016 mallikirjaimia vastaavat korjaussivut nettisivultamme!

Sammakko - tavuista sanoihin
Esimerkkejä harjoituksista: Valitse alkutavu, tavuta sana, kirjoita sana, valitse oikea sana, kaksoiskonsonantit, yhdyssanat

Jokaisessa osiossa on myös mukana itsearviointipohja, jossa oppilas arvioi opiskelutaitojaan.

Tästä näet Raparperin alla materiaalin mallisivut. Tyyppikirjainten muuttumisen vuoksi uudistetut Raparperin alla -sivut voit ladata täältä.

Jos etsit suomenkielen ja kirjoittamisen harjoituksia teini-ikäisille tai vanhemmille maahanmuuttajille, Raparperin alla voi tuntua eläinhahmoineen liian lapselliselta. Silloin kannattaa tutustua esimerkiksi seuraaviin teini-ikäisille ja aikuisille alkeistason suomen oppijoille suunnattuihin materiaaleihin: Aasta se alkaa, MOI!, Taitava kynä, Sanotaan se suomeksiAamu (vihreä, aikuisille), Aamu (sininen)Aamu (punainen).


Kaarnalaivassa



2-3-luokkia varten tehty Kaarnalaivassa on suunniteltu siten, että jokaisen tehtäväkokonaisuuden tekemiseen menee yksi tunti. Kaarnalaivassa on kolme osiota:

Siilin kaarnalaivassa tutustutaan neljän tyyppisiin teksteihin; kertomuksiin, satuihin, tietoteksteihin ja runoihin. Jokaiseen tekstiin sisältyy pisteytetty luetun ymmärtämisen tehtävä, ohjattu tarinan kirjoittamisen harjoitus sekä luova tarinan kirjoittamisen harjoitus. Tekstit ovat tunnettujen lasten ja nuorten kirjailijoiden käsialaa.

Sammakon kaarnalaivassa käydään läpi 2-3 luokkien keskeisiä kielitiedon sisältöjä. Mukana mm. sanaluokat, lause/virke, ng-äänne, kaksoiskonsonantit, vokaalivaihtelu, aakkostaminen ja  vuorosanaviivan käyttö. Mukana on myös tekstejä ja pidempiä kirjoitustehtäviä.

Myyrän kaarnalaivassa opetellaan näppäintaitoja - kymmensormijärjestelmä on tulevaisuudessa yhtä tärkeä kuin käsialakin! Osio alkaa pikaohjeella opettajalle, jonka jälkeen keskitytään käsien asentoon ja näppäimistön sormialueisiin. Kun oppilas on suorittanut 18 näppäinharjoitusta kotitreeneineen, kirja päättyy oppilaille annettaviin Kirjoittajan diplomeihin.



Jos etsit suomenkielen ja kirjoittamisen harjoituksia teini-ikäisille tai vanhemmille maahanmuuttajille, Kaarnalaivassa voi tuntua eläinhahmoineen liian lapselliselta. Silloin kannattaa tutustua esimerkiksi seuraaviin teini-ikäisille ja aikuisille perustason suomen oppijoille suunnattuihin materiaaleihin: Lukumatka jatkuu, Aamu (keltainen).


Pappatunturilla



Sarjan päättää 4-6-luokille soveltuva Pappatunturilla tuo tekstien ja kielitiedon rinnalle tiedonhankintaan ja mediaan keskittyvät kokonaisuudet. Pappatunturilla jakautuu viiteen osaan:

Lukuintoa sisältää samanlaisia tekstiharjoituksia kuin edellä Siilin kaarnalaivassa. Teemoina ovat Hui kauhistus, Naurun remakka ja Harrastamme. Jokaisen osioon kuuluu tekstin lisäksi luetun ymmärtämisen tehtävä sekä kirjoitusharjoituksia.

Tietoa etsimässä tutustuttaa tiedonhakuun älylaitteilla luettavilla QR-koodeilla ja selaimella. Koodi ja linkki vievät tarvittavat tiedot tarjoavalle nettisivulle, jonka perusteella oppilaiden tulee vastata esitettyihin kysymyksiin. Tietotekstien aihepiirit mukailevat ympäristö- ja luonnontiedon 4–6-luokkien opetussuunnitelman sisältöjä ja ne ovat: Pihan ja pientareen kasvit, maatilan eläimet ja linnut.

Kielitiedon kiemuroissa harjoitellaan mm. diftongeja, äänteen pituutta, yhdyssanoja, yhdysmerkkiä, synonyymeja, päälauseita ja sivulauseita, lauseenjäseniä, verbien persoona- ja aikamuotoja sekä sanaluokkia.

Lisäksi materiaalissa tutustutaan mainoksiin ja blogeihin. Lopuksi kirjassa on erilaisia lukuharjoittelupohjia, joita oppilas pääsee täyttämään luettuaan ääneen 10 minuuttia.


Pappatunturilla-materiaalin tekstit ovat Suomen eturivin nuortenkirjailijoiden käsialaa, joten se sopii erinomaisesti teini-ikäisille ja aikuisillekin maahanmuuttajille.


Kirjoita oikein - kaksoiskonsonantit





Kirjoita oikein on laaja-alaisen erityisopettaja Leena Hulkon alun perin vuonna 2012 Ellille ideoima korttisarja, jossa kaksoiskonsonanttien kirjoittamista harjoitellaan erillisten kuva- ja sanakorttien avulla. Keväällä 2016 ilmestyneessä uudessa painoksessa on 110 kuva- ja sanakortin lisäksi mukana myös 48 sivuinen ohjevihko, jossa käydään läpi erilaisia käyttötapoja materiaalille, muun muassa kirjoittamisen ja sanaston harjoitteluun sekä afasiakuntoutukseen. Vihkoon on lisäksi tehty kopioitavaa materiaalia, jossa on korttien sanastoa sisältäviä esimerkkilauseita ja -tarinoita, sekä täytelauseita ja yhdyssanaharjoituksia.

S2-opetuksessa kaksoiskonsonanttien osaaminen on tärkeää, joten materiaali on erittäin sopiva S2-opetukseen. Opiskelun alussa kuva- ja sanakortteja voidaan käyttää sanaston harjoitteluun esimerkiksi yhdistämällä kuvakortti ja siihen liittyvä sana toisiinsa. Ohjevihkon lause- ja tarinamonisteissa on myös kiinnitetty huomiota siihen, että lauseet olisivat paitsi loogisia, myös informatiivisia. Niitä voi siis hyvin käyttää luku-, sanelu- ja käännösharjoituksina, vaikka kaksoiskonsonantit eivät olisikaan vielä ajankohtaisia.

Lue lisää Kirjoita oikein -materiaalin synnystä täältä.



Sakset käteen -verbitaivutusmateriaali


Tämä materiaali on tehty ensisijaisesti S2-käyttöön! Toki siitä on iloa kaikille suomenkielen verbejä taivuttaville.

Suomen kielen verbit eivät ole helppoja suomea äidinkielenään puhuvallekaan: persoona- ja aikamuotojen lisäksi pitää huomioida mm. sanan vokaaliharmonia ja verbityyppi. Miksi pestä taipuu pesen tai kerätä taipuu kerään? Puhumattakaan käsky-, kielto ja kysymyslauseista!




Sakset käteen -materiaalissa opetellaan suomenkielen verbien kommerverkkejä saksien ja erilaisten korttien kanssa. Ohjevihkon monisteissa on 60 yleistä suomenkielen verbiä perusmuodossa. Monisteista on kaksi versiota: helpompi, joissa kohta, jossa verbi taipuu on merkitty lihavoinnilla ja sen vokaaliharmonia värein, sekä vaikeampi, jossa verbin taipumiskohtaa ja vokaaliharmoniaa ei ole merkitty.

Verbin taivutus alkaa verbin perusmuodon leikkaamisesta. Sen jälkeen käytetään persoonapronominikortteja (liilat kortit), persoonapäätekortteja (ruskeat kortit) sekä lisäkortteja (oranssi) halutun verbimuodon saavuttamiseen. Kieltoverbit rakennetaan pinkeillä korteilla, kysymys- ja käskylauseet sinisillä. Nominit ja advebit ovat vihreissä korteissa.




Materiaalin ohjevihko sisältää verbimonisteiden lisäksi suomenkielen verbien taivutuksen teoriaa (mm.
vokaaliharmoniasta ja 6 eri verbityypistä, joista voit lukea lisää tästä), ehdotuksen tuntisuunnitelmasta, toimintaohjeet erilaisiin harjoituksiin, kaikki 60 verbiä käännettynä 12 yleisimmälle maahanmuuttajakielelle, kopioitavia tehtäviä ja neljä värillistä tilannekuvaa, joissa kaikki verbit esiintyvät.

Tekijä Aivi Hämäläinen kertoo lisää Sakset käteen -materiaalista täällä.


Päivitämme tätä kirjoitusta valikoimamme muuttuessa



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti